אל תאבד את חלקך

אל תאבד את חלקך

 

"וְאִישׁ כִּי יִמְכֹּר בֵּית מוֹשַׁב עִיר חוֹמָה וְהָיְתָה גְּאֻלָּתוֹ עַד תֹּם שְׁנַת מִמְכָּרוֹ יָמִים תִּהְיֶה גְאֻלָּתוֹ" (כ"ה, כ"ט).

 

כתב הצדיק רבינו יעקב אביחצירא זיע"א בספרו "פיתוחי חותם": ידוע ומפורסם שלכל אחד ואחד מישראל יש חלק המוכן ומיועד עבורו בגן עדן. וכמאמר התנא (סנהדרין פרק י"א, משנה א'): "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא!" על כן, כל ההולך בדרכי ה' מובטח לו שהוא בן העולם הבא. ברם, אם האדם מקלקל את דרכיו ואת מעשיו, הרי שבכך הוא מאבד את חלקו המיועד עבורו בגן עדן, וחלקו זה נמסר לצדיקים ההולכים בדרך ה'.

אולם אם יתקן הרשע את דרכיו, ייטיב את מעשיו וישוב בתשובה אמיתית ושלימה, יזכה שהקב"ה ישיב לו בחזרה את חלקו שבגן עדן. ויתרה מזו, הקב"ה ברוב רחמיו וחסדיו ממתין ומצפה לרשע שיעשה תשובה. עד ליום מותו הקב"ה ממתין לו, ואם ישוב – מיד יקבלו, אף אם ישוב בשעת חייו האחרונה, ועל זה אמרו בגמרא (עבודה זרה, י"ז): "יש קונה עולמו בשעה אחת!"

 

על פי זה ביאר הצדיק את הפסוק בדרך רמז: "ואיש כי ימכור בית מושב", הכוונה בזה היא לרשע שמחמת מעשיו הרעים נמכר חלקו בגן עדן ונמסר לצדיקים ההולכים בתורת ה'.

אלא שהקב"ה ברחמיו עדיין ממתין לרשע ומצפה שמא ישוב בתשובה, כי אם אכן יעשה תשובה, ישיב לו הקב"ה את חלקו בגן עדן לאלתר. ויתרה מזו, הקב"ה ברחמיו ממתין לו עד יום מותו שמא יעשה תשובה, וזהו שנאמר בהמשך הפסוק: "והייתה גאולתו עד תום שנת ממכרו". המילה תום – היא אותיות מות, להורות שעד ליום מותו הקב"ה ממתין לו שיעשה תשובה, ויגאל בכך את חלקו המוכן לו בגן עדן.

הבה ניטיב את מעשינו ונשפר את דרכינו, ובשכר זאת נזכה לחיי נצח בזה ובבא!
(נערך ע"י הרה"ג שמעון יוחאי יפרח שליט"א)

1122

למאמרים נוספים – לחץ כאן

 


הקליפ השבועי

תפילת ה"אור החיים" הקדוש

יְהִי רָצון מִלְפָנֶיךָ אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ אֱלֹהֵינוּ יְדִידוּת אוֹר נַפְשֵׁינוּ רוּחֵינוּ וְנִשְמָתֵינוּ,
לְמַעַן בְּרִיתְךָ אֲשֶר כָּרַתָּ לִשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִידוֹת שֶאֵינָן חוֹזְרוֹת רֵיקָם מִלְפָנֶיךָ
זְכוֹר אַהֲבָתֵינוּ וְחִיבָּתֵינוּ וְהָשֵׁב שְׁכִינָתְךָ לְבֵית קָדְשֵׁינוּ וְתַחֲזוֹר לְהִשְׁתַּעֲשֵׁעַ בָּנוּ כִּימֵי קֶדֶם
כִּי קָשָׁה פְּרִידָתְךָ מִמֶנוּ כִּפְרִידַת נַפְשֵׁינוּ מִגוּפֵינוּ, הָמוּ מֵעֵינוּ וְכָלְתָה נַפְשֵׁינוּ
אֶל גְאוּלַת שְׁכִינָתְךָ וְאֶל מְעוֹן קָדְשֶׁךָ וְלִרְצוֹנְך ה' נִכְסַפְנוּ.

הִנְנוּ מִתְחַנְנִים וּבוֹכִים לְפָנֶיךָ ה' אָב הָרַחֲמָן
עַל גָלוּת הַשְׁכִינָה הוֹשִׁיעָה ה' שְׁכִינָתְךָ וְדַבֵּק נַפְשֵׁינוּ
בְּאַהֲבָתְךָ הַנְעִימָה וְהָעַרֵיבָה עַל נַפְשֵׁינוּ רוּחֵינוּ וְנִשְׁמָתֵינוּ וְייֵעוֹל מַלְכֵּנוּ בְּהֵיכְלֵיה.

אפליקציית אור החיים הקדוש - זמינה עכשיו להורדה!

ממעלות הלימוד ב"אור החיים"

"והגדת לבנך ביום ההוא לאמר…- צריך לדעת אמרו 'לאמר', והלא כבר אמר 'והגדת'?
עוד ירצה באומרו 'לאמר', להיות שאמר "והגדת לבנך" , תינח אם יש לו בן , אך אם אין לו בן – פטור?, תלמוד לומר: "לאמר" שעל כל פנים צריך להגיד ואפילו בינו לבין עצמו!
אפשר שירמוז באומרו "והגדת לבנך" שאם יגיד את ההגדה האמורה בעניין, יזכהו ה' שיגיד לבנו!…"
(מתוך ספר "אור החיים" – פרשת בא, פרק יג', פסוק ח')