הקורבן האמיתי

הקורבן האמיתי

 

"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה'…" (א', ב')

 

הקשה הצדיק רבי יעקב אבוחצירא זיע"א בספרו "פיתוחי חותם": לכאורה, התורה הייתה צריכה לכתוב: 'אדם מכם כי יקריב קרבן לה", ומדוע שינתה התורה וכתבה: אדם כי יקריב מכם קרבן לה'? והרי מלשון זה משמע כביכול שהאדם מביא קרבן מכם – מבני האדם, והלא לא ייתכן לומר כן!

והשיב: באה התורה ללמדנו לקח עצום בזה, והוא שעיקר הקרבן הוא מה שמקריב האדם מעצמו, מה שמכניע את ליבו ומשבר את תאוותיו, זהו הקרבן האמיתי הרצוי לפני ה' יתברך. וזהו שאמרה התורה: "אדם כי יקריב" – כלומר, כאשר רוצה האדם להקריב קרבן לפני ה', עליו לדעת שעיקר הקרבן הוא מה שתקריבו "מכם" – מעצמכם, שתוותרו על רצונכם ותכניעו את יצרכם הרע לפני ה' יתברך, ואם תעשו כן, הרי קרבנכם זה הוא "קרבן לה'"- הוא הקרבן הרצוי לפני ה'.

ובעניין זה, ידועים דברי חז"ל בגמרא (שבת ל') שגילה הקב"ה לדוד המלך ע"ה שעתיד הוא להיפטר מן העולם בעצם יום השבת, וביקש דוד להקדים את פטירתו ליום שישי, כדי שיוכלו לקוברו קודם השבת. השיב לו הקב"ה שאינו רוצה להקדים את פטירתו אף לא ביום אחד, "כי טוב יום בחצריך מאלף בחרתי" – טוב לי יום אחד שאתה עוסק בתורה מאלף קורבנות שבנך שלמה יקריב לפני מידי יום בבית המקדש!

ומדוע? כי יום אחד שיהודי יושב בבית המדרש ועמל בתורה, יש בזה יותר הקרבה עצמית והכנעת היצר הרע מאשר נתינה של אלף קורבנות, שהרי כול עיקרו של הקרבן היא ההקרבה וההכנעה העצמית שבאה עימו!

1122

למאמרים נוספים – לחץ כאן.


הקליפ השבועי

תפילת ה"אור החיים" הקדוש

יְהִי רָצון מִלְפָנֶיךָ אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ אֱלֹהֵינוּ יְדִידוּת אוֹר נַפְשֵׁינוּ רוּחֵינוּ וְנִשְמָתֵינוּ,
לְמַעַן בְּרִיתְךָ אֲשֶר כָּרַתָּ לִשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִידוֹת שֶאֵינָן חוֹזְרוֹת רֵיקָם מִלְפָנֶיךָ
זְכוֹר אַהֲבָתֵינוּ וְחִיבָּתֵינוּ וְהָשֵׁב שְׁכִינָתְךָ לְבֵית קָדְשֵׁינוּ וְתַחֲזוֹר לְהִשְׁתַּעֲשֵׁעַ בָּנוּ כִּימֵי קֶדֶם
כִּי קָשָׁה פְּרִידָתְךָ מִמֶנוּ כִּפְרִידַת נַפְשֵׁינוּ מִגוּפֵינוּ, הָמוּ מֵעֵינוּ וְכָלְתָה נַפְשֵׁינוּ
אֶל גְאוּלַת שְׁכִינָתְךָ וְאֶל מְעוֹן קָדְשֶׁךָ וְלִרְצוֹנְך ה' נִכְסַפְנוּ.

הִנְנוּ מִתְחַנְנִים וּבוֹכִים לְפָנֶיךָ ה' אָב הָרַחֲמָן
עַל גָלוּת הַשְׁכִינָה הוֹשִׁיעָה ה' שְׁכִינָתְךָ וְדַבֵּק נַפְשֵׁינוּ
בְּאַהֲבָתְךָ הַנְעִימָה וְהָעַרֵיבָה עַל נַפְשֵׁינוּ רוּחֵינוּ וְנִשְׁמָתֵינוּ וְייֵעוֹל מַלְכֵּנוּ בְּהֵיכְלֵיה.

אפליקציית אור החיים הקדוש - זמינה עכשיו להורדה!

ממעלות הלימוד ב"אור החיים"

"והגדת לבנך ביום ההוא לאמר…- צריך לדעת אמרו 'לאמר', והלא כבר אמר 'והגדת'?
עוד ירצה באומרו 'לאמר', להיות שאמר "והגדת לבנך" , תינח אם יש לו בן , אך אם אין לו בן – פטור?, תלמוד לומר: "לאמר" שעל כל פנים צריך להגיד ואפילו בינו לבין עצמו!
אפשר שירמוז באומרו "והגדת לבנך" שאם יגיד את ההגדה האמורה בעניין, יזכהו ה' שיגיד לבנו!…"
(מתוך ספר "אור החיים" – פרשת בא, פרק יג', פסוק ח')