לרדת אל העם

לרדת אל העם

 

"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (כ"ז, כ')

הקשה רבינו חיים בן עטר – מרן ה'אור החיים' הקדוש זיע"א: מדוע נאמר: ואתה תצוה – לשון ציווי? מדוע לא אמר הקב"ה למשה: ואתה תאמר – בלשון אמירה?

והשיב: "על דרך אומרו: כי מלאכיו יצווה לך, שהוא לשון צוותא…".

כלומר, שהמילה "תצוה" אין פירושה ציווי ופקודה, אלא היא משורש המילה "צוותא" – חיבור, ונמצא שהקב"ה מורה על משה רבינו להיות בצוותא עם בני ישראל, להתחבר אליהם, לרדת אל העם, להיות קשוב אליהם!

כי רועה ומנהיג אמיתי ונאמן, הוא האיש שחי עם צאן מרעיתו, קשוב לרחשי לבם ומצוקותיהם, ולא עוזב אותם לרגע.

בשונה ממנהיגי אומות העולם שכל דאגתם אינה אלא לעצמם בלבד, מנותקים מהעם, מוקפים בהיכלי שן, רחוקים מצאן מרעיתם, דוגמת פרעה הרשע שעבדיו מתריסים כנגדו (שמות י', ז'): "הטרם תדע כי אבדה מצרים?!"

הייתכן? פרעה אינו יודע מה מתרחש בתוך עמו במדינתו שלו?! והתשובה – כן, זהו פרעה! חי בארמונו מנותק מבני עמו.

לא כן, מנהיגי ישראל – גדולי ומאורי האומה, בתוך עמם הם יושבים, לבם קשוב לעם ולמצוקותיו, דאגת הציבור בראש מעיינם.

 

וכלפי מה הדברים אמורים? כלפינו, כלפי ההורים, ראשי המשפחה. כל אחד ואחד מאתנו צריך להיות מחובר לילדיו ולמשפחתו, לרדת אליהם, להשגיח על מעשיהם, לפקח ולראות עם מי מתרועעים הילדים, מה מעשיהם בשעת הפנאי, לחפש דרכים איך להתחבר אליהם, להיות קשובים לרחשי לבם, חס ושלום להתנתק מהם. הדאגה להם צריכה להיות בראש מעייננו, כי בזה נציל אותם מרדת שחת!

(נערך ע"י הרה"ג שמעון יוחאי יפרח שליט"א)

ws-15388

למאמרים נוספים – לחץ כאן.

 


הקליפ השבועי

תפילת ה"אור החיים" הקדוש

יְהִי רָצון מִלְפָנֶיךָ אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ אֱלֹהֵינוּ יְדִידוּת אוֹר נַפְשֵׁינוּ רוּחֵינוּ וְנִשְמָתֵינוּ,
לְמַעַן בְּרִיתְךָ אֲשֶר כָּרַתָּ לִשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִידוֹת שֶאֵינָן חוֹזְרוֹת רֵיקָם מִלְפָנֶיךָ
זְכוֹר אַהֲבָתֵינוּ וְחִיבָּתֵינוּ וְהָשֵׁב שְׁכִינָתְךָ לְבֵית קָדְשֵׁינוּ וְתַחֲזוֹר לְהִשְׁתַּעֲשֵׁעַ בָּנוּ כִּימֵי קֶדֶם
כִּי קָשָׁה פְּרִידָתְךָ מִמֶנוּ כִּפְרִידַת נַפְשֵׁינוּ מִגוּפֵינוּ, הָמוּ מֵעֵינוּ וְכָלְתָה נַפְשֵׁינוּ
אֶל גְאוּלַת שְׁכִינָתְךָ וְאֶל מְעוֹן קָדְשֶׁךָ וְלִרְצוֹנְך ה' נִכְסַפְנוּ.

הִנְנוּ מִתְחַנְנִים וּבוֹכִים לְפָנֶיךָ ה' אָב הָרַחֲמָן
עַל גָלוּת הַשְׁכִינָה הוֹשִׁיעָה ה' שְׁכִינָתְךָ וְדַבֵּק נַפְשֵׁינוּ
בְּאַהֲבָתְךָ הַנְעִימָה וְהָעַרֵיבָה עַל נַפְשֵׁינוּ רוּחֵינוּ וְנִשְׁמָתֵינוּ וְייֵעוֹל מַלְכֵּנוּ בְּהֵיכְלֵיה.

אפליקציית אור החיים הקדוש - זמינה עכשיו להורדה!

ממעלות הלימוד ב"אור החיים"

"והגדת לבנך ביום ההוא לאמר…- צריך לדעת אמרו 'לאמר', והלא כבר אמר 'והגדת'?
עוד ירצה באומרו 'לאמר', להיות שאמר "והגדת לבנך" , תינח אם יש לו בן , אך אם אין לו בן – פטור?, תלמוד לומר: "לאמר" שעל כל פנים צריך להגיד ואפילו בינו לבין עצמו!
אפשר שירמוז באומרו "והגדת לבנך" שאם יגיד את ההגדה האמורה בעניין, יזכהו ה' שיגיד לבנו!…"
(מתוך ספר "אור החיים" – פרשת בא, פרק יג', פסוק ח')